Bali week 5, 6, 7

2 januari 2017 - Lombok, Indonesië

Oeps! Het schrijven schiet er soms echt bij in, zoveel dingen doe ik hier, al 3 weken gemist..

Week 5
​Deze week hadden we op dinsdag een lange dag school, woensdag en donderdag een wat kortere en op vrijdag gingen we op fieldtrip naar Fivelements. Na deze fieldtrip ging ik met Lea, Merle, Masira, Kim, Benthe en Lotte naar Lovina. Lovina staat bekend om de hoeveelheid dolfijnen die je daar kan zien en daarom gingen we natuurlijk ook heen. We hadden een hele aardige man ingehuurd: Erik. Hij kwam ons uitleg geven de avond van tevoren en vervolgens liet hij ons het centrum zien en een goed plekje om te eten. Helaas was het eten hier niet fantastisch, maar de mensen van het restaurant waren zijn vrienden en dus erg aardig. 2 gratis shotjes en livemuziek met gitaar aan onze tafel was erg leuk! Daarna zijn we met deze mensen een biertje gaan doen. Om 06.00 uur precies de volgende ochtend moesten we klaar staan voor de dolfijnen. Aan het begin zagen we niet zoveel dolfijnen, dus dat was wel jammer. Toen zijn we gaan surfen op een board achter de boot en konden we in de hangmat voor zijn boot chillen. Om 08.30 kregen we ons eerste biertje. Daarna zagen we ineens hele groepen dolfijnen, zo ontzettend gaaf! We wisten niet meer waar we kijken moesten: links, rechts, voor, achter; overal waren de dolfijnen. Sommigen deden zelfs trucjes en sprongen in de lucht! Na deze geweldige ervaring hebben we nog gesnorkeld en toen was het tijd om te lunchen. Na de lunch, terug in onze villa met zwembad, hebben we nog even gezwommen. Na het zwemmen hebben Masira en ik allemaal lekkers opgehaald want we hadden honger, en dat was maar goed ook, want het werd vet slecht weer, dus we konden tot vet laat niet onze villa uit om te eten aangezien we dan met scooters door de modder moesten. Toen het eindelijk droog werd, zijn we met de scooters naar een Grieks restaurant gereden en hebben we daar gegeten, heerlijk! Daarna weer een biertje gedaan en toen was het bedtijd. De volgende dag was het inpakken en toen hebben we nog even met de scooters rondgereden, geluncht en naar een waterval geweest. Daarna naar huis en even avondeten bij de Mac, aangezien die om de hoek van ons verblijf zit.
met de leuksten! So close! Dolphins Waterfall in Lovinagirlies

Week 6
Deze week had ik maar 2 dagen school en dan had ik al weekend en kerstvakantie!! Op woensdagavond ben ik gezellig met Lot, Mas en Bent Sushi wezen eten, mijn eerste keer sushi. Ik dacht dat ik het eigenlijk vet vies vond, maar ik vond het heel erg lekker!
Sushi eten!
Daarna ben ik nog op stap geweest in SkyGarden. Ook ben ik deze week voor het eerst naar Old man's bar geweest. Gave tent, maar niet echt mijn muziek. Nu we het over muziek hebben, ik ben vorige week voor het eerst naar een techno feestje geweest! Best cool, alleen de muziek wordt op een gegeven moment wel erg saai, want het is naar mijn mening continu hetzelfde deuntje.

Technofeestje
Op de foto ziet het er in ieder geval uit dat ik het naar mijn zin had! Even lachen naar de fotograaf.

​Om het even over wat anders te hebben, soms mis je het thuisfront even en ga je even FaceTimen. Zo mis ik ook Mexx weleens, m'n kleine knuffelbeer, dus ik heb ook even gefacetimed met Mexx! Hij begrijpt er weinig van, maar hij kijkt me wel recht in de camera aan..
 facetimen met Mexx
Vrijdag de 23e van december, moesten we ons verblijf Puri Saron uit, want het werd kerstvakantie. We hadden met z'n zevenen een hotelletje geboekt in Seminyak: Roos, Matthijs, Merle, Masira, Melissa, Pien en ik. Nadat we aangekomen waren hebben we heerlijk geluncht bij Café Organic en daarna hebben we winkels gekeken. 's Avonds hadden we afgesproken met een groot deel van de groep om eerst te eten en een wijntje te doen bij La Trattoria en daarna op stap te gaan bij La Favela. Dit was een gezellige avond!
Mijn toppertjes!
Op kerstavond heb ik met het groepje waarmee ik in het hotel verbleef lekker luxe gedineerd met een driegangenmenu: als starter wat bitterballen en kaas op tafel, een heerlijke steak als hoofdgerecht en natuurlijk een chocolade cakeje als toetje!
Kerstavond
eerste kerstdag zat ik bij Alila (een beach club), aan het strand met een biertje, echt een heel raar idee! Daarna zijn we naar huis gegaan om ons klaar te maken voor de kerkdienst en het diner met de familie van Big Papa. Big Papa is de eigenaar van een kleine warung naast Puri Saron, ons verblijf, waar we regelmatig een biertje drinken. Eenmaal in de lange jurken gehesen, kregen we een berichtje dat het niet meer door ging. Super jammer want ik had het wel leuk gevonden om kerst te vieren met een lokale familie. We hebben onze plannen omgegooid en we zijn met anderen van Grand Tour wat gaan eten.

​Week 7
​De tweede kerstdag was misschien wel het leukste. We hadden weer gebruncht bij Café Organic, waar ze superlekker en gezond ontbijt hebben. Vervolgens gingen de meesten van het groepje waarmee we waren naar hun familie, dus waren we nog met zijn vieren over: Melissa, Pien, Masira en ik.

Healthy breakfast: yoghurt, granola, fruits & smoothies
​We hadden besloten om wat actie te ondernemen. We zijn naar een markt geweest waar eigenlijk geen toeristen waren. Het was een marktje met allemaal kunstdingen en souvenirtjes. Ik heb hier een heel leuk fotoboekje gekocht dat van bananenbladeren is gemaakt, leuk om mijn foto's van Grand Tour in te plakken!
​Na het marktje, leek het ons leuk om bij La Plancha te zitten. Dit is een strandtent met gekleurde parasols en zitzakken en muziek waar je chill op het strand de zonsondergang kan bekijken. Hier hebben we een mooie zonsondergang gezien en lekker gegeten en wat drankjes gedaan. Dit is echt een aanrader hier!
La plancha Zonsondergang 2e kerstdag in de zon! Sunset La Plancha
​27 december hebben Pien en ik met 2 anderen leuke dingen gedaan. Zo hebben we getourd op de scooters en zijn we naar allemaal plekjes aan het strand geweest. De volgende dag gingen we naar Tanah Lot. Tanah Lot is een watertempel, als het vloed is kun je dus niet bij die tempel komen tenzij je door het water zwemt. Ook heb ik daar echt een HUGE vleermuis gezien, echt bizar. Ook begon ik deze dag met het slikken van de malariapillen, aangezien ik de dag erna naar Lombok vloog. 's Avonds zijn we nog een drankje wezen doen in Old man's maar deze avond eindigde voor mij vroeg omdat k me niet helemaal lekker voelde.
Sandbar Tanah Lot: watertempel Hele grote vleermuis Avondje uit met de leukies
​Afgelopen donderdag (29 december) vloog ik samen met Pien naar Lombok om daar een nachtje in een hostel te verblijven met het meest verschrikkelijke matras ever: een houten plank. Het was helaas ook niet alleen een verschrikkelijk matras, ik had ook nog eens koorts en buikpijn. En oh ja, het ontbijt, een pannenkoek, was ook niet te vreten, het smaakte zuur!! Om 07.00 uur zaten we op onze boot van Lombok naar Gili Trawangan, een boot met allemaal locals, maar we mochten wel gratis mee.
Gili Trawangan
Aangekomen op Gili T gingen we op zoek naar ons verblijf. De boeking was niet goed doorgekomen, maar ze hadden een ander plekje voor ons. Mét airco want dat hadden we geboekt en wilden we graag. Toen de man ons de kamer liet zien, deed de airco het niet. Na bellen met z'n baas konden we wel discount krijgen, maar dat was natuurlijk niet wat we wilden. We lieten onze bagage daar staan (m'n zonnebril ligt daar overigens nog steeds want die was ik vergeten weer mee te nemen...) en gingen op zoek naar een beter verblijf. Alles was bijna vol, maar toen vonden we gelukkig iets veel beters en mooiers. Het mocht dan wel 2 x zo duur zijn: het had een zwembad, een airco en ontbijt bij de prijs inbegrepen! Prima dus. Vervolgens heb ik de hele dag gebruik gemaakt van het bed aangezien ik goed ziek was. Tussendoor heb ik nog even de dokter bezocht, want ik had koorts, diarree en buikkrampen. De dokters' conclusie was eigenlijk heel duidelijk: een allergische reactie op de malariapillen die ik slikte dus per direct stoppen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas ben ik de hele dag mijn bed niet uitgekomen.

De volgende dag zouden we gaan snorkelen in de ochtend, maar het regende helaas. 'S middags hebben we over het eiland gewandeld en wat gedronken op het strand en toen ben ik nog even op bed gaan liggen. 'S avonds hebben we met een hele grote groep van Grand Tour en ouders een oud & nieuw diner gehad. Helaas kon ik er nog niet echt van genieten want ik voelde me ziek. Gelukkig heb ik wel het vuurwerk nog kunnen zien en iedereen gelukkig nieuwjaar kunnen wensen, maar daarna was het voor mij tijd om mijn bed op te zoeken. Tijdens het vuurwerk FaceTimede Serena mij nog eventjes, dus die heeft nog wat Balinees vuurwerk kunnen zien! Eenmaal op bed heb ik nog even met mijn vriendjes en vriendinnetjes van thuis gebeld, want die zaten samen ergens te eten. En vervolgens nog even met papa en mama en Ramon. Toch wel gek, om 7 uur eerder 2017 te vieren!!

​Gister, 1 januari, zijn we met de boot van Gili T weer naar Lombok gegaan. Ook dit was weer een hele reis, want de gast van het reisbureau dacht ons even zwaar op te kunnen lichten door ons alleen een boot ticket te geven en geen bus ticket. Gelukkig hadden we nog wat vrienden op Gili en na 2 uur wachten en de belofte dat iemand alsnog ons op kwam halen, wat niet gebeurde, hebben we ons geld teruggekregen en zelf vervoer geregeld. In de avond kwamen we aan in ons huis en hebben we avond gegeten. Vandaag begint helaas somber, want het regende, dus we kunnen weinig! Wel is het grappig om te zien dat ik een berichtje van papa heb, met dat het sneeuwt in Nederland.

​Ook voel ik me weer redelijk goed, dus echt ziek ben ik niet meer! Oh ja, er staan meer foto's en video's in mijn albums en bij mijn video's. ;-)

​Voor iedereen: een gelukkig nieuwjaar en tot over 4 weken!!
Happy new year!
​Liefs,
Melissa

1. Opa en Oma Tempelman:
    2 januari 2017
    Lieve melissa
    Melissa , we hebben met veel genoegen je verhaal gelezen, en we kijken uit naar je thuis komst, maar fijn dat je er echt van geniet en hoop dat je nog meer geniet van de weken dat je daar nog bent , en leuk dat we gisteren nog met ons allen met je hebt kunnen praten. Groetjes Opa en Oma
    Dikke kus van ons.
  2. Marleen:
    2 januari 2017
    Lieve Melissa, geen wonder dat je aan de poeperietes was....Zuur pannenkoekendeeg hahaha. Weer prachtig verhaal en erg leuk om het vuurwerk daar te hebben gezien. Serena is erg trots jou op dat moment te hebben gesproken. Tot over 4 weken, hier tellen we echt af. XX Marleen & Serena